Venerijev afro-brazilski ocean bezvremenosti
Foto: Petra Počanić
U srijedu 4. srpnja, u Galeriji Sinčić Zavičajnog muzeja Poreštine, u sklopu aMORE festivala moru otvorena je samostalna izložba Antonella Veneria, fotografa talijanskih korijena s brazilskom adresom. Antonello Veneri pobjednik je međunarodnog fotografskog natječaja organiziranog 2017. godine u sklopu prvog aMORE festivala.
“Izložba pod nazivom More, između svetog i profanog prikazuje poseban odnos koji Brazilci imaju s morem. Autor kroz svoj rad želi prikazati ispreplitanje svetog i profanog no ove su fotografije ujedno i čin ljubavi prema sjeveroistoku Brazila, najsiromašnijem dijelu zemlje, ali i teritoriju koji gaji dubok odnos s morem”, rekla je Sabina Damiani na otvorenju izložbe.
Ines Dojkić, Sabina Damiani i Elena Uljančić (foto: Nenad Šimunić)
Prikazana je Candomblé, religija afro-brazilskog porijekla zasnovana na vjerovanjima koja su s područja središnje Afrike u Brazil prenijeli porobljeni afrički svećenici Portugalskog kolonijalnog carstva. Riječ candomblé znači “plesati u čast bogovima”, a glazba i ples su sami po sebi veoma važni u takvim ceremonijama. Najraniji dokazi pojave te religije potječu iz Salvadora, Bahia, početkom 19. stoljeća, kada je osnovan prvi hram. Iako se prakticira prvenstveno u Brazilu, Candomblé se pojavljuje i u drugim latinsko-američkim zemljama, kao što su Argentina, Urugvaj, Paragvaj i Venezuela te broji više od dva milijuna sljedbenika.
Foto: Nenad Šimunić
“Najvažniji praznik za sljedbenike Candomblea je dan posvećen božici Iemanjà, zaštitnici mornara i brodolomaca, utjelovljenje ženskog principa, majčinstva i plodnosti. U jeziku naroda Yoruba, koji su činili velik dio robova odvedenih od XVI. st. nadalje u Brazil, Iemanjà znači “majka čija su djeca ribe”. Ona personificira sva mora i oceane, svu vodu, te se često prikazuje u obliku morske sirene.
Njoj u čast, ljudi odjeveni u bijelo uranjaju se u more kako bi očistili ljudske slabosti i bolesti, te joj donose darove kako bi zatražili ispunjenje svojih želja. Simbolički, ocean omogućuje i ponovno ujedinjenje s precima što su silom protjerani s afričkog teritorija”, pojasnila je Damiani.
Foto: Petra Počanić
Elena Uljančić, ravnateljica Zavičajnog muzeja Poreštine, u suradnji s kojim je izložba ostvarena, na otvorenju je izrazila zadovoljstvo na drugoj godini suradnje s aMORE festivalom kao novim projektom inovativnog pristupa koji o moru govori iz različitih perspektiva naglašavajući tako njegovu važnost i višeslojnost. “Poreču je nedostajao ovakav svježi val kulturno-umjetničkog sadržaja, te smo zaista ponosni partneri festivala”, dodala je.
Izložbu je moguće pogledati svakodnevno od 10-21 sat. Ulaz je besplatan.
O autoru:
Antonello Veneri, rođen je 1973. u Trentu (Italija). Od 2009. radi kao fotograf i reporter u Brazilu. Surađuje sa brojnim međunarodnim listovima, časopisima i dnevnim novinama (National Geographic, La Repubblica, Le Monde, El Paisl, Vice i dr.). Dobitnik je mnogih međunarodnih nagrada i priznanja: najbolja reportaža za rad “Il mio viaggio” u National Geographic Italia 2014. godine, nagrada Persio Galembeck, nagrada IPA (International Photography Awards), nagrada Canon Brasil u 2017. za radove “Celebrações", “Retratos”, nagrada Canon Brasil za rad “Um outro lugar”.