Na današnji dan 1961. otvoren prvi Annale u Poreču
S otvorenja 60. porečkog annalea u Istarskoj sabornici
Autor:
Milivoj Mijošek, 2020.
Izvor:
Glas Istre
Porečki annale, skupna izložba likovnih umjetnika koju su u
Poreču
1961. pokrenuli
Edo Murtić
i Milena Lach zajedno s turističkim djelatnicima Poreštine.
Na prvom Annaleu, otvorenom 9.VII.1961., izlagali su Marino Tartaglia,
Vilko Šeferov
, Maksim Krstulović, Nenad Krivić i
Quintino Bassani
. Do 1965. izlagali su hrvatski umjetnici i odabrani umjetnici iz Slovenije (izbornik Zoran Kržišnik) i Srbije (izbornik Miodrag B. Protić), a potom i autori iz drugih zemalja: Austrije, Italije, Mađarske, Poljske, Francuske, Brazila i Slovačke.
Od hrvatskih autora sudjelovali su: Antun Augustinčić, Ljubo Babić, Oskar Herman, Fran Kršinić, Oton Postružnik, V. Šeferov, Frano Šimunović, Ivan Kožarić, E. Murtić, M. Lach, Ivan Lozica,
Zlatko Prica
,
Vanja Radauš
, M. Tartaglia, Šime Vulas,
Josip Diminić
i dr., a od inozemnih: Pablo Picasso, Joan Miró, Paul Signac, Maurice Utrillo i drugi. Do 1976. izložba se održavala u tzv. romaničkoj kući, a od tada u barokiziranoj dvorani
Istarske sabornice
.
U prvim godinama izložbe velike organizacijske zasluge za njezino održavanje imao je tadašnji direktor porečkog muzeja
Ante Šonje
. Inače, izložba je prvo bila revijalna, a 1978. postaje tematskom.
Teme Annalea određuju, u dogovoru s organizatorom, autori-selektori za svaku godinu posebno. Godine 1978. tema je bila
Rukopis nadrealnog I – fantastična figura
(izbornici Lidija Vranić-Nenadović i Argeo Curto); 1979.:
Čovjek i stroj
(izbornik Igor Zidić); 1980.:
Tendencije suvremenog pejzaža
(Ljiljana Domić Soprano); 1981.:
Umjetnost i grad
(Milan Zinaić); 1982.:
Ekspresionistička figuracija
, 1983.:
Izvorna umjetnost – situacija i perspektive
(obje Vladimir Maleković); 1984.:
Erotika – mitovi i motivi
, 1985.:
Sjećanje i suvremenost
(obje I. Zidić); zatim 1986:
Između mitskog i stvarnog
, 1987.:
Voda – metafora i sudbina
, 1988.:
Jedinstvo suprotnog
, 1989.:
Postojanje promjenjivog – promjenjivost postojanog
, 1990.:
Novi eklekticizam – slikanje slike
, 1991.:
Umjetnost i ekologija
, 1992.:
Vedrina kao izazov tmini
(svih sedam Ive Šimat Banov); 1993.:
Pejzaž – nova funkcija prostora
, 1994.:
Prerađena materija
, 1995.:
Prema minimalnom
, 1996.:
Odsutnost
, 1997.:
Strategija izazov
, 1998.:
Barok 90-ih
, 1999.:
Ideja serije
, 2000.:
Pogled unazad
(svih osam Zvonko Maković); 2001.:
Suprotstavljanje i kontinuitet novih tendencija,
2002.:
Mistifikacije
(obje Jerica Ziherl); 2003.:
Dnevnici
(Branko Franceschi); 2004.:
Sexy
(Janka Vukmir).; 2005.:
Iza dokumenta
(Nataša Šegota Lah); 2006.:
Mediteran i erotika
(Gorka Ostojić Cvajner); 2007.:
Po (sve) mirenja
(Antun Maračić); 2008.:
Povartak ambasadora
(Leonida Kovač); 2009.:
U počast baroku
(Mladen Lučić); 2010.:
Nitko nije siguran
(Slaven Tolj); 2011.:
Mi nismo sretni
(J. Vukmir); 2012.:
Prizivanje prošlosti
(Radmila Iva Janković); 2013.:
Umjetnost mora biti lijepa
(J. Ziherl); 2014.:
Great Undoing / Veliko razlaganje
(Branka Benčić); 2015.:
Re/konstrukcija
(B. Benčić i J. Ziherl);
Brdo 1976 - 2016
(koncept Ursula Krinzinger, J. Ziherl i B. Benčić); 2017.:
Avanti!
(Tihomir Milovac); 2018.:
Priroda, društvo i druge priče
(Nataša Ivančević); 2019.:
Da nam živi, živi rat
(Siniša Labrović); 2020.:
Lonely planet – putovanje u srce domaćeg turizma
(Leila Topič); 2021.:
Bogu krasti dane
(Ksenija Orelj); 2022.:
New fundamental tendencies
(Marinko Sudac).
Najposjećeniji Annale bio je jubilarni 50. (
Nitko nije siguran
, 2010.) "zahvaljujući" javnoj polemici između tadašnjeg istarskog župana
Ivana Nina Jakovčića
, koji je na otvaranju (i kasnije u medijima) negativnom ocijenio temu, i izbornika S. Tolja.
Prvi zaštitni znak Annalea osmislio je 1966. E. Murtić, kasnije ga je redizajnirao Egidio Budicin, a aktualno likovno rješenje potpisuje Đanino Božić.