Na današnji dan 1870. počela izlaziti Naša sloga, prve istarske novine na hrvatskom jeziku
Najzaslužniji za njezino pokretanje bio je
Juraj Dobrila
. Prvi je urednik bio Antun Karabaić, svećenik krčke biskupije koji je tada bio na službi u Trstu, a pomagao mu je
Mate Bastian
. Podnaslov
Poučni, gospodarski i politički list
objašnjava programsku orijentaciju novina, a moto ispod podnaslova
Slogom rastu male stvari, a nesloga sve pokvari
važnost složnoga slavenskog, tj. hrvatsko-slovenskoga nastupa u Istri. Do 1899. izlazila je u Trstu, gdje se tiskala u tiskarama Lloyd Adriatico, Figli di C. Amati, Haulla i Dolenc. U tom razdoblju nakon Karabaića odgovornim su urednicima bili: Andrija Novak, Lovro Testen, Karlo Kiršjak i
Matko Mandić
. Od 1880. tiskana je na velikom formatu, do 1884. izlazila je kao dvotjednik, a 1884.–1900. kao tjednik.
U skladu s nacionalnopreporodnom zadaćom, najveću pozornost posvećivala je hrvatskim školama, izborima za općinska vijeća i izborima za
Istarski sabor
. Njezin izdavački prvijenac pojavio se 1880. pod naslovom
Hrvatske narodne pjesme što se pjevaju po Istri i Kvarnerskih otocih
. To je zbirka s više od 300 pjesama koje su kao podlistak na stranicama lista objavljivane od 1.I.1879. do
1.VI
.1880. Tijekom prvih dviju godina izlaženja list se tiskao u 500 primjeraka, a 1879. samo u Istri broj pretplatnika narastao je na 1.033 i bilo je malo istarskih sela u koja nije stizao. Osim po kućama čitala se i zajednički pod ladonjom ili bi jedan primjerak išao od kuće do kuće kako bi se uštedjelo na pretplati. Na početku svake nove godine izlaženja uredništvo je obavilo svojevrsnu inventuru, u kojoj su isticani uspjesi, ali se i upozoravalo na propuste. Stalni pozivi pretplatnicima da podmire obveze i tako omoguće nastavak izlaženja novina svjedoče o velikim financijskim teškoćama.
U srpnju 1899. počela je izlaziti u
Puli
. U pulskome su razdoblju urednici bili: M. Mandić, Stiepo Gljivić, Josip Hain i Jerko Mahulja. Tiskana je najprije u tiskari A. Gabršček, potom u tiskari J. Komparić i dr. te na kraju u tiskari M. Laginja i dr. Godine 1900.–02. izlazila je dva puta tjedno, a od 1902. ponovno je postala tjednikom. U doba zasjedanja Istarskoga sabora u Puli (1902.–03.) te pred izbore za Carevinsko vijeće 1907. izlazila je triput tjedno. Na početku I. svjetskog rata izlazila je na samo dva stupca, jer zbog mobilizacije tiskarskih radnika list nije imao tko tehnički prirediti i urediti, a zbog pojačane cenzure sve su češće bile i bjeline.
Naša sloga
prestala je izlaziti 25.V.1915. Tjedan dana prije tiskanja posljednjega broja umro je M. Mandić, njezin najpoznatiji urednik, pa je u tom broju objavljeno i izvješće o njegovu pogrebu u Trstu.
Nedostatak kvalitetnih suradnika utjecao je na kakvoću novina: neki su brojevi bili opterećeni dugim, iscrpnim izvješćima o zasjedanju Carevinskoga vijeća ili Istarskoga sabora, podlistak se znao protegnuti i na dvadeset brojeva, a reklame zauzimati četvrtinu prostora. Sadržajno su bile zastupljene političko-nacionalne teme, školstvo, prilozi o radu Družbe sv. Ćirila i Metoda i pojedinih bratovština, praktični savjeti za poljoprivrednike i zanatlije, zanimljivosti iz svijeta, novosti iz slavenskog svijeta te književni prilozi. Jednostavnošću i neposrednošću u analizi istarske svakodnevice ističu se dijalozi Jurine i Franine, Luce i Mare.
Polazište u radu
Naše sloge
bila je Dobrilina vjera u prosvjetu kao sredstvo ostvarenja nacionalne slobode, što joj je i ostalo temeljnom odrednicom. Svoj je rad zasnivala na katoličkim načelima, zagovarajući suradnju s liberalnom strujom te ističući zauzimanje za opće (nacionalno) dobro dovoljno širokom osnovicom za okupljanje i slogu svih istarskih Hrvata bez obzira na idejne razlike. Mlađe istarsko svećenstvo okupljeno oko
Antona Mahniča
i
Pučkoga prijatelja
pomirljivotolerantnu politiku
Naše sloge
držalo je mlakošću i nedosljednošću, a nastojanje lista da se uzdigne iznad prijepora katoličke i liberalne struje u Istri ocjenjivali su »politikom noja«, tj. izbjegavanjem suočavanja s postojanjem dvaju »nepomirljivih« tabora – katoličkog i liberalnog.
Naša sloga
bila je veoma bliska Strossmayerovu konceptu slavenske uzajamnosti, što se očituje u posebnoj pozornosti i simpatijama za događaje u slavenskom svijetu.